Πλάτωνας, Ιδέες

 

Βασίλης Κάλφας, ποιες είναι οι Ιδέες και πώς φτάνουμε σ΄ αυτές

https://www.youtube.com/watch?v=7oS0ytPYozE

 

  • Σκοπός της δραστηριότητας είναι να ξεκαθαρίσουν οι μαθητές τι είναι Ιδέες και τη σημασία της παιδείας στον Πλάτωνα.
  • Αρχικά οι μαθητές/τριες παρακολουθούν το βίντεο χωρίς να ξέρουν τις ερωτήσεις.
  • Στη συνέχεια τους δίνονται οι ερωτήσεις και τις μελετούν για 5 λεπτά.
  • Ξαναβλέπουν το βίντεο για να χαρακτηρίσουν τις προτάσεις σωστές ή λάθος.
  • Απαντούν σε σύντομες παραγράφους στις ερωτήσεις Α, Β, Γ.

 

 

Καθώς παρακολουθείτε το βίντεο ή αμέσως μετά συμπληρώστε δίπλα σε κάθε πρόταση την ένδειξη Σωστό ή Λάθος.

Μπορείτε να βρείτε τη δραστηριότητα σε ψηφιακή μορφή στο περιβάλλον της e-me

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1404394

 

 

1. Ο Πλάτωνας θεωρεί με σιγουριά ότι υπάρχουν και αρνητικές Ιδέες, όπως η αδικία.

2. Ο Πλάτωνας απορρίπτει ότι υπάρχουν και καθημερινές, ποταπές ιδέες, όπως της τρίχας.

3. Σύμφωνα με τον Βασίλη Κάλφα υπάρχουν τρεις κατηγορίες ιδεών στον Πλάτωνα.

 

4. Ηθικές έννοιες, ηθικές αξίες, δικαιοσύνη, ευσέβεια, σωφροσύνη, ανδρεία αποτελούν μια κατηγορία Ιδεών σε όλους τους φιλοσόφους μετά τον Πλάτωνα.

5. Οι ηθικές έννοιες ως Ιδέες υπάρχουν σε όλο το εύρος του πλατωνικού έργου και συνδέονται με τη διδασκαλία του Σωκράτη.

6. Η αρετή κατά τον Πλάτωνα είναι γνώση.

7. Ο Πλάτωνας διαχωρίζει το καθολικό που συλλαμβάνουμε με τον νού, την γνώση από την ηθική αξία που μου λέει τι πρέπει να κάνω.

8. Ο Πλάτωνας δεν διαχωρίζει ποτέ την γνώση από την ηθική.

 

Α. Αναπτύξτε σε μια σύντομη παράγραφο πώς καταλαβαίνετε την κρίση ότι για τον Πλάτωνα η αρετή είναι γνώση.

 

 

9. Οι μαθηματικές οντότητες είναι η δεύτερη κατηγορία Ιδεών.

10. Ο Πλάτωνας αποδέχεται και αξιοποιεί την πυθαγόρεια και την ηρακλείτεια φιλοσοφία.

11. Ο Πλάτωνας θεωρεί ότι μπορείς να γίνεις φιλόσοφος χωρίς να ξέρεις μαθηματικά.

12. Έξω από τη σχολή του Πλάτωνα υπήρχε η φράση μηδεὶς ἀγεωμέτρητος εἰσίτω.

13. Ο Πλάτωνας έχει σε μεγάλη εκτίμηση τα μαθηματικά, αλλά θεωρεί ότι δεν είναι κατάλληλα για την εκπαίδευση των νέων.

14. Το παράδειγμα ότι το Τρίγωνο είναι μια Ιδέα είναι πιο δυσνόητο από το παράδειγμα ότι η Δικαιοσύνη είναι μια Ιδέα.

15. Η Ιδέα στον Πλάτωνα εξαρτάται σαφώς από την ύπαρξη των επιμέρους αντικείμενων που αντιστοιχούν σ’ αυτήν.

16. Η Ιδέα δεν εξαρτάται από τον τόπο, τον χρόνο, τον άνθρωπο που την εκφέρει.

 

 

17. Το νοητικό επίπεδο είναι ανεξάρτητο από το επίπεδο των αισθήσεων και των αισθητών.

 

18. Τα φυσικά είδη, όπως ο άνθρωπος, το ζώο είναι η τρίτη κατηγορία Ιδεών.

19. Φτάνουμε στην Ιδέα με τη διαδικασία της αφαίρεσης κρατώντας τα διαφορετικά χαρακτηριστικά.

 

20. Οι Ιδέες είναι καθολικές οντότητες κατά τον Πλάτωνα και περιλαμβάνουν τρεις τομείς, επιστημονική γνώση, ηθικές αξίες, φυσικές κατατάξεις.

21. Η επιστημονική γνώση περιλαμβάνεται στις Ιδέες και απηχεί ότι τα μαθηματικά είχαν πάντα κύρος και αποτελούσαν ανεξάρτητη επιστήμη.

22. Οι ηθικές αξίες περιλαμβάνονται στις Ιδέες και απηχούν την πρόθεση να προσαρμοστούμε στην πραγματικότητα.

23. Οι φυσικές κατατάξεις περιλαμβάνονται στις Ιδέες και απηχούν την πρόοδο της ιατρικής και της βιολογίας.

 

Β. Αναπτύξτε σε μια σύντομη παράγραφο με ποιον τρόπο συνδέονται οι τρεις τομείς που περιλαμβάνονται στις πλατωνικές Ιδέες με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής του Πλάτωνα;

 

24. Η Φιλοσοφία είναι μετάβαση από το κόσμο των Ιδεών στην την καθημερινή μας εμπειρία.

25. Για να φτάσουμε στις Ιδέες βασικός είναι ο δρόμος της παιδείας.

26. Για τον Πλάτωνα όλη η κοινωνία είναι χώρος που δεν μπορεί να λειτουργεί σας σχολείο.

27. Οι παλαιότεροι και σοφοί μιας πολιτείας μορφώνουν και διαμορφώνουν τις συνειδήσεις των νεότερων.

 

Γ. Αναπτύξτε σε μια σύντομη παράγραφο με ποιον τρόπο η παιδεία οδηγεί τους ανθρώπους στη γνώση και την επίδραση θα έχει στους ανθρώπους η κατάκτηση της γνώσης.